Festiwal im. Adama Didura

AKTUALNOŚCI

Twoim jest serce me…

od 23/09/2018 do 23/09/2018 | Przeboje Franza Lehara
Twoim jest serce me…

23.09.2018 godz. 19.00

Wykonanie kompozycji nagrodzonej w XXVI Ogólnopolskim Konkurskie Kompozytorskim im. Adama Didura
Michał Kawecki  What is the word na mezzosopran i fortepian do słów Samuela Becketta



Magdalena Niedbała - Solarz - mezzosopran
Mateusz Kurcab - fortepian


Twoim jest serce me…
Przeboje Franza Lehara

Barbara Gutaj – sopran,
Joanna Horodko – sopran,
Hubert Stolarski – tenor,
Sławomir Naborczyk – tenor



Poznańska Orkiestra Festiwalowa
pod dyrekcją Agnieszki Nagórki

ProwadzenieSławomir Pietras


      Starając się zrównoważyć repertuarowe proporcje poszczególnych gatunków muzyczno - teatralnych postanowiliśmy w Poznaniu powołać do życia Poznańską Operetkę Klasyczną. Obok repertuaru operowego, coraz lepiej prezentowanych musicali w Teatrze Muzycznym odczuwamy potrzebę realizowania arcydzieł klasycznej operetki, oczekiwanych przez melomanów i chętnie wykonywanych przez gwiazdy wokalistyki.
      Są to przede wszystkim dzieła  Jacquesa Offenbacha, Jana Straussa i Franciszka Lehara. Dzisiejszy Galowy Wieczór składać się będzie wyłącznie  z operetek tego właśnie kompozytora. Rzadziej pojawiająca się na scenie Giuditta, Carewicz i Paganini, ale już częściej Cygańska miłość, Kraina uśmiechu, a przede wszystkim Wesoła wdówka, oto od lat uwielbiany kanon tego repertuaru.  Najpiękniejsze wyjątki z tych arcydzieł prezentują dziś w Sanoku śpiewacy i muzycy odwiedzający - jak co roku - Didurowski Festiwal.
                                                                                                                Sławomir Pietras



Barbara Gutaj-Monowid
-
sopran. Urodzona w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach w Szkole Muzycznej im. H. Wieniawskigo, a następnie przez 5 lat uczęszczała do Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej . Ukończyła Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w sekcji rytmiki, ucząc się równocześnie śpiewu solowego w klasie mgr Jolanty Kajdasz. W 1997 roku rozpoczęła naukę na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie śpiewu Bożeny Karłowskiej, a później Antoniny Kowtunow. W 2003 roku ukończyła Akademię z wyróżnieniem. Jest laureatką IV nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Feruccio Tagliavini w Deutschlandsbergu (Austria) oraz stypendystką "Stiftung für Internationale Meisterkurse für Musik" w Zurichu. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez prof. Jewgenija Nesterenko, prof. Ernsta Haefligera, Marinę di Marco, Marię Pellegrini, Halinę Łukomską, prof. Petera Tschaplika. W Teatrze Wielkim w Poznaniu debiutowała w 1999 roku partią Młodej Galiny w operze Galina Marcela Landowskiego. Obecnie śpiewa m.in. partię Małgorzaty w operze Faust Antoniego Radziwiłła oraz wróżkę w musicalu Krasnoludki, krasnoludki K. Gaertner. Chętnie wykonuje muzykę oratoryjno-kantatową i pieśni.

Joanna Horodko – sopran jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat ucząc się gry na fortepianie. Ukończyła Liceum Muzyczne w Poznaniu jako pianistka. Laureatka licznych konkursów krajowych i zagranicznych, między innymi finalistka i laureatka nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Passau (Niemcy 2005), finalistka XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego na Sycylii (Włochy 2009). Ukończyła kursy mistrzowskie m.in. u prof. Teresy Żylis–Gara, prof. Waldemara Wilda, prof. Ryszarda Karczykowskiego i Margherity Rinaldi. W latach 2001-2007 była solistką Teatru Wielkiego w Łodzi, a w latach 2007-2008 solistką Opery Nova w Bydgoszczy. Debiutowała partią Nannetty w premierowym przedstawieniu „Falstaffa” G. Verdiego u boku Renato Brusona, za co została nominowana do nagrody imienia Andrzeja Hiolskiego w kategorii: „najlepszy debiut operowy sezonu 2001/2002”. W listopadzie 2006 roku uczestniczyła w obchodach Roku Mozartowskiego w Salzburgu kreując partię Lubanary w operze „Der Stein der Weisen”. Współpracowała również z filharmoniami (m.in. w Gdańsku, Toruniu, Płocku, Wałbrzychu, Lublinie, Elbląską Orkiestrą Kameralną), Królewską Orkiestrą Symfoniczną oraz z teatrami w Polsce, m. in. Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Wrocławską i Teatrem Muzycznym w Łodzi, Poznaniu i w Lublinie. Ta współpraca zaowocowała nagrodą Marszałka Województwa Lubelskiego za wybitne osiągnięcia artystyczne w sezonie 2002/2003. Artystka śpiewała na scenach zagranicznych, m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii, Belgii, Szwecji. Kilkakrotnie uświetniała obchody Święta Narodowego Francji w Ambasadzie Francuskiej oraz Dnia Niepodległości w Ambasadzie Amerykańskiej. W listopadzie 2008 roku Joanna Horodko wykonała partię Violetty w „Traviacie” G. Verdiego w superprodukcji przygotowanej przez Teatr Muzyczny w Lublinie. W latach 2010 i 2011 artystka dokonała nagrań płyt CD z klasycznym repertuarem operowym wraz z Orkiestrą Reprezentacyjną Wojsk Lądowych. W roku 2012 śpiewaczka nagrała z tą orkiestrą płytę z muzyką filmową „Muzyka Wielkiego Ekranu”. Artystka chętnie wykonuje repertuar kantatowo-oratoryjny prezentując go m.in. na I Festiwalu Sakralnym „Muzyka u OO. Jezuitów” (Łódź 2003), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej Trzebnica 2004 u boku prof. Teresy Żylis–Gara, czy też w Operze Nova w Bydgoszczy w oratorium „Mesjasz” G.F. Haendla. W listopadzie 2013 artystka uzyskała stopień doktora sztuki na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.



Hubert Stolarski – tenor jest absolwentem Poznańskiej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w klasie prof. Ryszarda Karczykowskiego. Już podczas studiów został zaproszony do gościnnej współpracy z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Po ich ukończeniu związany był z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, gdzie zaśpiewał kilka pierwszoplanowych partii operetkowych m. in. Alfreda z „Zemsty Nietoperza” J. Straussa, Orfeusza z „Orfeusza w Piekle” J. Offenbacha, Kamila de Rosillon z „Wesołej Wdówki” F. Lehara. Od sezonu 2014/2015 został solistą Opery na Zamku w Szczecinie, gdzie występuje śpiewając takie partie jak: Nemorino z „L’elisir D’amore” G. Donizettiego (2015), Tassilo w operetce „Hrabina Marica” E. Kalmana (2014), Alfred z „La Traviata” G. Verdiego (2016) oraz „Quint” z „The Turn of the Screw” B. Brittena (2016). Współpracuje również z wieloma Filharmoniami na terenie Polski, gdzie do tej pory wykonał kilka recitali operowych jak i koncertów muzyki sakralnej. Ważniejsze z nich to min. Nelson Messe J. Haydn (Festiwal Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, 2011), Carmina Burana C. Orff (Filharmonia Narodowa w Warszawie, NOSPR Katowice, 2015). Do istotnych wydarzeń zawodowych może również zaliczyć dokonanie prapremierowego nagrania opery „Zamek na Czorsztynie” K. Kurpińskiego dla wydawnictwa DUX wraz z Sinfonią Iuventus. W swojej artystycznej karierze Hubert Stolarski współpracował z takimi dyrygentami jak: Tadeusz Kozłowski, Jose Maria Florencio, Tadeusz Wojciechowski, Mieczysław Nowakowski, Agnieszka Nagórka, Marc Minkowski, Łukasz Borowicz, Paweł Przytocki, Jerzy Swoboda, Jerzy Wołosiuk, Marek Moś, Warcisław Kunc, Adam Klocek, Jacek Rogala, Adam Banaszak, Marcin Sompoliński i Aurelio Canonici.

 

Sławomir Naborczyk - tenor. Absolwent bydgoskiej Akademii Muzycznej w klasie Marka Moździerza i Tadeusza Szlenkiera. Umiejętności doskonalił na kursach u Neila Shicoffa, Eytana Pessena, Matthiasa Rexrotha, Izabelli Kłosińskiej, Heleny Łazarskiej, Katarzyny Rymarczyk, Adama Kruszewskiego, Leszka Świdzińskiego, Matiasa Robasa oraz Tomasza Koniecznego. Laureat m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Operetkowej i Musicalowej w Krakowie w (III nagroda, 2016), III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Krystyny Jamróz w Busko Zdroju (III nagroda), Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (nagroda specjalna, 2017) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie (II nagroda, 2017). Debiutował w 2011 roku rolą Basilia w Weselu Figara Mozarta podczas Operowego Forum Młodych w Operze Nova w Bydgoszczy. Na tej scenie kreował także Kowala w Krótkim życiu de Falli i partię tytułową w Studencie żebraku Millockera. Współpracuje z Operą Śląską i Filharmonią Zabrzańską oraz zespołem Musica Viva (występy m.in. w: Bremen, Lilenthal i Schwerin). W 2017 roku śpiewał Abdalla w koncertowym wykonaniu Nabucca Verdiego w Bremen. Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Maciej Figas, Piotr Wajrak, Piotr Sułkowski, Sławomir Chrzanowski, Zygmunt Rychert, Warcisław Kunc, Jerzy Wołosiuk, Gabriel Chmura, Michał Marcin Sompoliński, Michał Klauza. Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

 

Agnieszka Nagórka – dyrygent
Dyrygent symfoniczny i operowy. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Antoniego Wita. Od 2002 dyrygent Teatru Wielkiego w Poznaniu. Premiera „Fausta” Księcia Antoniego Radziwiłła, wraz z Adamem Hanuszkiewiczem i Franciszkiem Starowieyskim, była jej debiutem na poznańskiej scenie operowej. W Teatrze Wielkim w Poznaniu przygotowała wiele realizacji operowych m.in polskie prawykonanie opery D. Szostakowicza/Meyera, współpracując z kompozytorem Krzysztofem Meyerem, „Andrea Chenier” wraz z Mariuszem Trelińskim. Jako kierownik muzyczny przygotowała premiery „Wolnego strzelca” oraz premiery baletowe „Sen nocy letniej” Mendelssohna, „Stanisław i Anna Oświecimowie” M. Karłowicza, „La Sylphide” H. Lovenskjolda, „Niebezpieczne związki” z Krzysztofem Pastorem. W 2010 poprowadziła „Cyganerię” G, Pucciniego w Starej Gazowni (megawidowisko wyreżyserowałą Agata Duda- Gracz). Jest laureatką II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Dyrygentów Operowych we włoskim Orvieto. Wraz z hamburskim Klassik Radiem odbyła wiele tras koncertowych zarejestrowanych na płytach „Proms” oraz „Die besten Klassik Hits”. Spektakl „Amadeusz” na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu wyreżyserowany przez Pawła Szkotaka pod jej kierownictwem muzycznym otrzymał nagrodę miesięcznika Teatr w kategorii „najlepsza muzyka”. W kwietniu tego roku poprowadziła Wielką Galę Operową z solistą Metropolitan Opera Mariuszem Kwietniem wraz z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej. Wraz z Wiesławem Ochmanem przygotowała cykl koncertów „Polscy tenorzy pamięci Jana Kiepury” prezentowanych m. in. w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Prowadzi działalność pedagogiczną jako wykładowca na Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu. Odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym medalem za długoletnią służbę.